Sunday, January 22, 2012

Terima Kasih Cerita Kami

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan buat pembaca semua! Terima kasih kepada mereka yang masih lagi rajin singgah ke dalam blog yang kerdil ini. Rasa amat terharu! Sedar tak sedar, Upin & Ipin dan Kawan-kawan musim kelima telah berjaya kami siapkan dengan penuh nikmat dan pancaroba. Alhamdulillah.

Episod yang menjadi kegemaran saya pada musim ini ialah episod Cerita Kami. Mengapa? Kerana Cerita Kami memaparkan aktiviti Upin & Ipin dan kawan-kawan sekelas mereka bekerjasama untuk menjayakan teater muzikal! Lagipun, saya yang bertanggungjawab untuk menulis dan mengarang. Namun begitu, episod ini tidak akan berjaya tanpa pasukan LCP yang hebat dan berbakat.

Mungkin ada sedikit terlambat. Tapi, saya masih mahu ucapkan tahniah dan terima kasih saya ucapkan kepada tenaga kreatif belakang tabir yang berusaha untuk menjayakan episod ini (dari episod 1 hingga 42 tentunya). Tepuk tangan!

Sengaja saya memberi peluang kepada Ijat untuk menjadi pencerita kerana dia terlalu pendiam. Mei Mei ada rasa sedikit cemburu tetapi akhirnya dia seronok juga. Abang Salleh juga amat baik hati dalam episod ini. Eh, banyak spoiler pula. Sila tonton klip yang telah disediakan di bawah. Lirik telah pun saya sediakan di bawah. Mari kita nyanyi sama-sama!



Saya gembala biri-biri
Semua dijaga rapi-rapi
Sudah dibawa makan mari
Boleh berehat senang hati

Kami biri-biri Si Jarjit
Hari-hari makan rumput je
Jalan bersama atas bukit
Nikmati indahnya dunia

Saya kambing yang paling sihat
Dia kata saya terlembeeek
Saya kambing yang paling cantik
Saya suka, saya suka!

Mari-mari dengar cerita kami
Kisah penggembala dan biri-biri

Tolong! Tolong! Ada serigala di sini!
Tolong! Tolong! Selamatkan biri-biri!

Serigala? Serigala? Mana? Mana?
Mari kita tolong!

Tolong! Tolong! Ada serigala di sini!
Tolong! Tolong! Selamatkan biri-biri!

Serigala? Serigala? Mana? Mana?
Mari kita tolong!

Grrr! Awoo!
Akulah serigala yang lapar!
Aku mahu biri-biri!
Nyam, nyam! Aum! Hahahaha!

Tolong! Tolong! Ada serigala di sini!
Tolong! Tolong! Habis biri-biri saya!

Serigala? Serigala? Mana? Mana?
Kami tak percaya lagi
Dia selalu mainkan kami
Biarkanlah dia
Kita sambung kerja kita
Jom!

Biri-biri saya dah hilang
Habis dimakan serigala
Kamu semualah, tak datang
Tinggal saya seorang saja

Itulah orang sudah kata
Jangan biasa memperdaya
Nanti orang dah tak percaya
Bila terkena padan muka!

Tamatlah sudah alkisah tadi
Terima kasih dan jumpa lagi

Dalam entri ini, saya ingin kreditkan kepada beberapa orang yang membuatkan saya rasa istimewa ketika menulis episod ini. Kepada mereka yang namanya yang tidak saya nyatakan disini, jangan berkecil hati ya!

Pertama sekali... Terima kasih yang tak terhingga saya ucapkan kepada Uncle dan Auntie kerana menyukai jalan cerita ini.

Tuan guru yang amat saya hormati, komposer hebat Faren. Faren yang bertungkus lumus menghasilkan lirik dan melodi indah untuk episod muzikal ini. Sungguh seronok dapat bekerja dengan beliau. Tanpa beliau, tak mungkin episod ini akan menjadi episod muzikal.

Ketika episod ini masih lagi dalam proses penulisan, Faiz selaku pengarah untuk Upin & Ipin telah pun menggembar-gemburkan dengan penuh semangat ke seluruh studio betapa soronoknya episod ini. (Entah berapa kali saya, Faren dan Faiz naik turun untuk membuat presentation lagu ini kepada auntie).

Kepada semua pelakon suara yang menyanyi untuk episod ini, terima kasih sangat-sangat! Terutamanya penggembala biri-biri, Shafiq selaku Jarjit yang berlakon tanpa jemu dan terpaksa berlatih menyanyi. Arul selaku Mail yang semulajadinya itu pelat "r" menambahkan lagi kecomelan Mail bila sebut biri-biri. Perkataan "Bighi-bighi" itu sangat mahal!

Kepada team storyboard, audio dan skrip tentunya, saya rasa amat terharu apabila sesi menyanyi untuk mock-up dilakukan bersama-sama. Kecoh recording studio dibuatnya!

Team animation yang (duduk sekeliling saya) penuh bersemangat dan sentiasa mendendangkan lagu ini ketika animate, terima kasih saya ucapkan kerana memberikan suasana yang positif pada diri saya dikala rasa terhimpit dengan tekanan kerja.

Juga buat peminat yang sentiasa memberikan sokongan dan kritikan membina, terima kasih! Your love and support really kept us going! Thank you sooo much from the bottom of my heart :)

Hanya ucapan terima kasih yang bisa saya ucapkan, andai ada kata-kata yang lebih tinggi nilainya dari terima kasih, sudah tentu saya ucapkan kepada anda semua! Once again, eternal thanks to all of you!

Jumpa lagi di musim akan datang! Betul, betul, betul!

Tuesday, January 17, 2012

Borak-borak Bantal

Saya baru sahaja pulang dari bercuti di Sungkai beberapa hari lepas. Butir lengkap mengenai percutian ini akan saya ceritakan kemudian. Sangat seronok dapat beriadah bersama kawan-kawan. Perkara yang paling menarik ialah kami semua duduk di bawah satu bumbung dan berkongsi cerita selain daripada hal kerja.

Mungkin saya sendiri (sangat) jarang punya masa untuk bincang (atau bergosip mengenai) hal peribadi bersama rakan-rakan. Macam-macam cerita dan soalan keluar. Berkongsi merupakan salah satu terapi yang terbaik untuk melepaskan tekanan. Lagipun, ini memang merupakan objektif utama outing beramai-ramai.

Saya yang terlebih gembira :D

Saya, AdaDya, Aen, Ice, SalsaShiela sama-sama bentang tilam di ruang tamu dan ber"pillow talk" beramai-ramai. Semua berbual dalam keadaan sangat selesa. Baring atas tilam yang empuk dan masing-masing membalut dalam selimut (mungkin permaidani :p) dan ditemani sayup-sayup bunyi televisyen yang sengaja yang diperlahankan. Dalam kedinginan malam, topik yang paling hangat yang kami bincangkan tentulah hal lelaki. Hahaha…

Kumpulan Ros Power!
Atas dari kiri: Aen, AdaDya, saya, SalsaShiela dan Kiki
Bawah dari kiri: Ice, Jeihan, dan sepupu Calvin

Jadi di sini, sengaja saya ingin kongsikan antara perbualan hangat kami pada malam itu. Sayalah yang memulakan mukadimah, dan semua orang wajib berkongsi. Hehehe.

Saya: Dalam banyak-banyak selebriti lelaki, korang minat siapa?
AdaDya: Ada minat Remy Ishak sebab dia ada macam Ropie sikit. Tapi sebab Leman perasan dia Remy Ishak, jadi macam geli sket. So, Ada minat Aaron Aziz lah.
Aen: Hmm… Aen minat Fizo Omar.
Shiela: Siapa tu?
Aen: Baru-baru ni dia ada keluar melodi pasal kes dia tu…
Ice: Ice minat Adi Putra.
Sheila: Shiela suka Fahrin Ahmad. Ashraff Muslim pun suka jugak. Tapi bila dia nangis buruklah. Hehehe…
(Gosip diteruskan dan ramai yang dahulunya meminati Awal Ashaari rupa-rupanya)
AdaDya: Ha, Idaman minat siapa?
Saya: Hmm… Err, Idaman minat Razif Hashim.
Semua: Siapa tu?
(Hahaha, nampaknya saya memang tiada taste dalam pemilihan lelaki: sambil gelak guling-guling)

And yes, there's a lot we don't know about each other. If there's a chance for us to get to know each other and eratkan the silaturrahim, why not kan? :)

*Gambar kredit kepada semua jurugambar LCP :)

Ramadhan is Coming & I Miss China So Bad!

Assalamualaikum and hello again guys, Terawih starts tonight and I always get an epiphany when Ramadhan is coming. It's 30th Syaaba...